Het belang van een schone werkvloer

Productiviteit is één van de belangrijkste factoren voor een succesvol bedrijf. Er zijn talloze methodes ontwikkeld om de productiviteit op te krikken, maar hier ga ik het over een vrij simpele verandering hebben. Een schone, goed opgeruimde werkomgeving kan ook leiden tot hogere productiviteit. Een opgeruimde omgeving geeft werknemers een gevoel van organisatie. Daarentegen is een heel rommelige werkvloer juist een aanleiding tot een gestrest of chaotisch gevoel. Dat is maar één van de voordelen van een schone werkvloer, en is vrij makkelijk te behalen. Je wilt natuurlijk productiviteit verhogen, en daarom hier nog een aantal redenen waarom een schone omgeving belangrijk is.

Gezondheid

Er is haast niets dat de productiviteit harder aantast dan ziekteverzuim. Uiteraard zijn sommige gevallen niet te vermijden omdat de oorzaak niet op het werk ligt. Toch zijn veel van de gevallen op de werkvloer ontstaan. Het verspreiden van bacteriën wordt heel makkelijk gemaakt wanneer de werkvloer niet voldoende schoongehouden wordt. Ook wanneer er onvoldoende rekening gehouden wordt met hygiëne door werknemers zelf loopt iedereen risico. Een ziektedrager kan in snelle tijd een grote groep mensen aansteken. Zorg dus ook voor een goed protocol voor hygiëne en bevorder dit waar mogelijk met goede spullen. Contactloze zeepdispensers en een apparaat om de handen te drogen zijn belangrijk. Ook moeten alle vuilnisbakken waar nodig vervangen worden door pedaalemmers. Zorg ook dat de algemene ruimtes regelmatig schoongemaakt worden, en creëer hier verantwoordelijkheid voor.

Mentale bevordering

Zoals ik in de eerste paragraaf al heb gezegd, is een schone omgeving ook bevorderlijk voor de mentale staat van de werknemers. Dit uit zich op verschillende manieren. Mensen zijn van nature vaker afgeleid als er veel reden toe is. Een rotzooitje op een bureau heeft ontelbare afleidingen. Stress is ook een gevaarlijk probleem op veel werkvloeren aangezien het daar nou eenmaal het vaakst ontstaat. Stress kan dus (een klein beetje) vermindert worden wanneer de omgeving rust biedt. Een werkplek afscheiden van een rustplek helpt hier ook bij. Als alle documenten op kantoor netjes georganiseerd zijn heeft dat een direct effect op de productiviteit en efficiëntie van werknemers. Niet alleen zorgt het op korte termijn voor voordelen, ook op lange termijn zul je de effecten merken. Gezondere en gelukkigere werknemers zijn geneigd veel langer bij een werkgever te blijven. Al het bovenstaande in acht genomen zie je hopelijk in waarom het zo belangrijk is dat het op kantoor en andere werkplekken goed schoon is!