Training klantenservice heeft nut voor allerlei functies

Met een training klantenservice word je opgeleid tot medewerker klantenservice. Je komt te werken op een afdeling waar klachten worden afgehandeld, service wordt verleend of waar producten worden verkocht. In veel gevallen heeft een medewerker klantenservice via de telefoon contact met de klanten. De training klantenservice gaat ook uitgebreid in op het klantcontact via social media, e-mail, twitter, facebook, een chatdienst en dergelijke. Veel bedrijven bieden gaat zo’n dienst via social media aan, omdat veel klanten het beschouwen als een drempel wanneer ze persoonlijk telefonisch contact moeten opnemen.

training klantenservice

Wat leer je tijdens een training klantenservice?

Tijdens de training klantenservice leer je op welke manier je effectief de klachten van een klant kunt oplossen. Daar hoort bij dat je diverse gesprekstechnieken leert gebruiken, zodat je met allerlei soorten klanten kunt omgaan. Ook moet je leren wat het betekent om in een commerciële omgeving te werken, met name wat betreft effectief werken. Want het is niet de bedoeling dat je uitgebreid met de klant in gesprek gaat over een heel ander onderwerp dan klacht waarover werd gebeld. In een commerciële omgeving is tijd geld belangrijk en moet je de gesprekken zo snel mogelijk afhandelen, zonder dat dit ten koste gaat van de tevredenheid van de klant.

Kenmerken van deelnemers aan een training klantenservice

Als je een training klantenservice wilt volgen moet je in elk geval goed kunnen omgaan met MSWord, Outlook en Excel. Je bent een persoon die gemakkelijk communiceert en niet bang is om onbekende mensen aan de lijn te krijgen. Het is erg handig als je van jezelf uit op een gestructureerde manier werkt. Na een training klantenservice kun je fulltime of parttime aan de slag als helpdeskmedewerker in de dienstverlening, ongeacht of dat gaat om het afhandelen van klachten, advisering of verkoop.