Actieve berichten  |  Ledenlijst  |  Zoeken  |  Help  |  Registreren  |  Inloggen
Techniek
 Mtbsport.nl : Techniek
Onderwerp Onderwerp: Tubes voor MTB PlaatsenPlaatsen
Schrijver
Bericht << Vorig onderwerp | Volgend bericht >>
Thijsje
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: jun 21 2004
Soort mountainbiker: Amateur
Online Status: Offline
Reacties: 79
Geplaatst op: oct 12 2006 tijd: 20:47 | IP genoteerd Quote Thijsje

Yo,

Ik overweeg een wielset voor tubes. Waarom? Omdat mijn ervaring met tubes op mijn racefiets en crossfiets zo geweldig zijn, dat het ook wel super moet zijn op de MTB. Het rijdt zoveel soepeler, lichter en makkelijker. Ik heb al wat tests gelezen op internet en diverse bladen, en die zijn allemaal erg lovend.

Qua materiaal kom ik er wel uit, ik zit te denken aan tune naven, CX-Ray spaken en een Momentum/Reynolds carbon velg. Hier zal ik dan een Dugast Tube met waarschijnlijk Vredestein Tiger Claw loopvlak omheen leggen.

Nu mijn vraag: wie heeft er hands-on ervaring met tubes op de MTB? Ervaringen op andere fietsen geloof ik wel, daar rij ik zelf ook met tubes, het gaat echt puur om de MTB. Ik weet dat jongens van King met tubes fietsen, hoe zijn die ervaringen vergeleken met gewone draadbanden? En met welke banden en wielen waren deze ervaringen?

Thanks!
Terug naar boven Bekijk Thijsje's Profiel Zoek naar andere berichten van Thijsje Bezoek Thijsje's Homepage

JeroenK
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: dec 08 2002
Reacties: 2640
Geplaatst op: oct 12 2006 tijd: 22:21 | IP genoteerd Quote JeroenK

Je kunt het Bram (vd Wal, forumlid) vragen, die reed er op.

Als je het mij vraagt: Ga trainen ipv geld uitgeven, daar heb je meer aan!
Terug naar boven Bekijk JeroenK's Profiel Zoek naar andere berichten van JeroenK

Antoine
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: dec 30 2004
Soort mountainbiker: Marathon rijder
Reacties: 804
Geplaatst op: oct 12 2006 tijd: 23:47 | IP genoteerd Quote Antoine

Check de nieuwe Bike.

Genius
Terug naar boven Bekijk Antoine's Profiel Zoek naar andere berichten van Antoine

Thijsje
Forum Lid
Forum Lid

Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 01:27 | IP genoteerd Quote Thijsje

JeroenK schreef:
Je kunt het Bram (vd Wal, forumlid) vragen, die reed er op.

Als je het mij vraagt: Ga trainen ipv geld uitgeven, daar heb je meer aan!

Haha, en bedankt!

Nee, ik wil sowieso graag een nieuwe wielset hebben, en tubes is dan natuurlijk een goede optie. Ik ben op dit moment gewoon de voor- en nadelen tegen elkaar aan het afwegen.

@Antoine: thanks! Zal ik zeker doen.

Bram?
Terug naar boven Bekijk Thijsje's Profiel Zoek naar andere berichten van Thijsje Bezoek Thijsje's Homepage

Brian
teams
teams

Lid geworden: feb 10 2003
Soort mountainbiker: Marathon rijder
Reacties: 1736
Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 07:18 | IP genoteerd Quote Brian

Bram:  

JoostC
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: jun 24 2003
Reacties: 1606
Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 10:59 | IP genoteerd Quote JoostC

Ik rij nu op tubes op een onlangs aangeschafte crossfiets en ik moet zeggen dat de eigenschappen fenomenaal zijn en ook ik ze op de MTB graag zou willen proberen, ware het niet dat het investeren in één set tubewielen en één set banden best wel veel geld kost.

Voordelen die ik echt bewust merk (dus niet tussen de oren):
- licht van gewicht
- fenomenale grip, ondanks dat je dat op grond van profiel niet zou zeggen
- geen lek (snakebites) op wortels ook al voel ik de velg
- rijden met lage druk (met 32 mm op de crosser tussen de 2,0 en 2,6bar) wat veel grip geeft
- lage rolweerstand, met hoge en lage druk naar mijn gevoel
- perfecte aanpassing van de band aan het terrein
- nog geen lekke band gehad, maar ik doe er latexvloeistof in (ik moet nog ervaren of ze erg lekbestendig zijn.

Momenteel rij ik op Dugast tubes met eenzelfde profiel als de Tufo cyclocross banden hebben, gelegd op Mavic Reflex velgjes.

Noppie.
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: jan 03 2006
Soort mountainbiker: Elite
Reacties: 24
Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 12:47 | IP genoteerd Quote Noppie.

Het is natuurlijk niet voor niets dat alle serieuze veldrijders al jaren met tubes rijden.

Ik vraag me alleen af wat het huidige aanbod is op het gebied van 26 inch velgen. Die velgen van Van Tuyl/ Quasar zijn me bekend, maar voor de rest?

$ANTO$_$ANDER
teams
teams

Lid geworden: feb 20 2003
Soort mountainbiker: Espoir
Reacties: 348
Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 15:05 | IP genoteerd Quote $ANTO$_$ANDER

Een dugast tube voor de mtb is een goede keus waarom?

Voordelen:

Minder kans op snake bites, Super veel grip met lage bandenspanning,comfortabel rijgedrag,ieder gewenst profiel kan op een dugast karkas worden gezet.

Nadelen:

De carbon velgen zijn zeer kwetsbaar (met name buitenland), de prijs is aardig hoog maar goed als je rond kijkt waar sommige "funners" op rijden dan is dat ook niet mis enne geld moet rollen ;), Het gewicht van een dugast tube met racing ralph profiel weegt +/- 600 gram(maar daar in tegen loopt het echt super).

Op dit moment heb je alleen nog de keus uit een ouderwetse wolber tube velg (iets groter als 26" ) of een ambrosio velg. De carbon wielen van van tuyl zijn een optie. En komend seizoen komt er een gloednieuwe 26" inch ambrosio velg op de markt (sven nijs reed er al enkele keren mee en nog een belg die voor barracuda team rijd) en natuurlijk de mannen van de swisspower ploeg niet te vergeten...

enne geld moet rollen ;)

Bram
teams
teams

Lid geworden: dec 17 2002
Reacties: 714
Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 15:35 | IP genoteerd Quote Bram

De Momentum wielen zijn perfect qua kwaliteit, stijfheid en gewicht. Ook denk ik dat de prijs wel in verhouding staat met andere full-carbon wielen voor bijv. veldrijden of de weg. Daar ligt het niet aan. Het ziet er ook gewoon cool uit en het geluid is ook wel ruig. Het is gelukkig niet zo extreem als een Tioga discwheel

Het grootste probleem voor mij ligt eigenlijk bij de tubes. Het mindere design en zwaarder lopende profielen van Tufo XC2 tubes en de dure+zwaardere optie van Dugast hebben mij weer even terug op No-Tubes laten gaan. Ik heb daar sneller meer keuze in profielen en rubber compounds voor aanvang van een wedstrijd + ik wilde even voelen hoe verschillend het nu rijdt door weer terug te stappen van tubes op No-Tubes.

Bij Dugasten wordt het hele band karkas van je favoriete bandenprofiel meegelijmd op de Dugast tube. Qua comfort en grip vind ik Dugast wel beter als Tufo, maar als je Dugast tube 200-300 gr. zwaarder is dan merk je dat wel met optrekken en dat doe je nogal veel in NL wedstrijden. Dugasten blijven eenmaal op gang wel beter doorrollen en het is gewoon een heel mooi product.

Verder is een Dugast tube wel onderhoudsgevoeliger als een Tufo. Een Tufo tube kan je in principe na een wedstrijd schoonmaken met de rest van de fiets en niet meer naar omkijken, maar bij een Dugast moet je alles echt goed laten drogen en schoonhouden, want anders gaat het zijde rotten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het monteren van tubes! Wat een werk is dat........

Het zou een goede zaak zijn als Richard eens een 26" Dugast zou maken met het Typhoon profiel waar hij ook zijn veldrittubes mee uitrust. Dan heb je een goed lopend profiel en een lichte tube, waarschijnlijk voor een betere prijs. Dan heb je een winnaar tube voor de MTB. Want nu moet je meestal ook nog een nieuwe draadband kopen en op offeren om er een tube van te laten maken. Ik geloof wel dat als je bandprofiel op de Dugast versleten is je er gewoon weer een nieuw profiel op kunt laten leggen.

Qua lekrijden valt het met tubes wel mee. Gewoon Notubes latex erin spuiten en een reserve wielensetje langs de kant zetten.

Velgopties vind ik Momentums nog steeds de beste. Er zijn wel 26" tube velgen van ZIPP, Reynolds, etc. maar die zijn volgens mij allemaal smaller, waardoor een 45mm tube wat minder stabiel op je velg kan liggen in de bochten. Ritchey, King en Dugast verkopen hun wielen allemaal met velgen die bij Van Tuyl vandaan komen geloof ik.

Thijsje
Forum Lid
Forum Lid

Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 23:04 | IP genoteerd Quote Thijsje

JoostC schreef:
Ik rij nu op tubes op een onlangs aangeschafte crossfiets en ik moet zeggen dat de eigenschappen fenomenaal zijn en ook ik ze op de MTB graag zou willen proberen, ware het niet dat het investeren in één set tubewielen en één set banden best wel veel geld kost.

Precies! Ik heb nu het voorrecht hier op te mogen rijden in de veldritten, en het rijdt zo geweldig veel beter dan (zelfs erg goede Vittoria) draadbanden:

Verder heb ik al erg veel aan de reactie's van Bram gehad, mijn dank daarvoor. Ik ben nu een beetje de voors en tegens tegen elkaar aan het afwegen. Een nieuwe wielset komt er sowieso aan, dus die kosten heb ik toch al. De meerprijs van tubes+tubewielen doet mij eerlijk gezegd (ook al klinkt het stom) niet zoveel. Momentum's zijn inderdaad een erg mooi product, wie kan mij vertellen hoeveel deze velgen los kosten (ik heb namelijk begrepen dat ze los op de markt zijn/komen)?

@Bram: het profiel dat op een Typhoon ligt is gewoon Vredestein Premiato (gefabriceerd door Continental). Het principe is dus hetzelfde. Kant-en-klare Dugast MTB Tubes zitten er trouwens aan te komen. Ik denk zelf aan Vredestein Tiger Claw/Killer Bee loopvlak. Wat er ook aan zit te komen zijn brede tubes dan de 45mm max die er nu is.

Bram
teams
teams

Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 23:21 | IP genoteerd Quote Bram

Thijsje schreef:

@Bram: het profiel dat op een Typhoon ligt is gewoon Vredestein Premiato (gefabriceerd door Continental). Het principe is dus hetzelfde. Kant-en-klare Dugast MTB Tubes zitten er trouwens aan te komen. Ik denk zelf aan Vredestein Tiger Claw/Killer Bee loopvlak. Wat er ook aan zit te komen zijn brede tubes dan de 45mm max die er nu is.

Als vredestein die Tiger of Killer profielen los kan leveren aan Richard, dan zou dat heel interessant zijn! Want dan heb je niet meer het extra gewicht van het afgeknipte karkas + het loopvlak wordt nog soepeler. 48mm-50mm MTB tubes zijn zeker interessant voor buitenlandse wedstrijden waar veel stenen liggen. Als die nieuwe Dugasten uitkomen bestel ik meteen een setje!

Thijsje
Forum Lid
Forum Lid

Geplaatst op: oct 13 2006 tijd: 23:35 | IP genoteerd Quote Thijsje

Bram schreef:

Thijsje schreef:

Als vredestein die Tiger of Killer profielen los kan leveren aan Richard, dan zou dat heel interessant zijn! Want dan heb je niet meer het extra gewicht van het afgeknipte karkas + het loopvlak wordt nog soepeler. 48mm-50mm MTB tubes zijn zeker interessant voor buitenlandse wedstrijden waar veel stenen liggen. Als die nieuwe Dugasten uitkomen bestel ik meteen een setje!

Je leest twee dingen door elkaar, de Killer Bee/Tiger Claw combinatie zou mijn keuze zijn, ik weet wel het een en ander over waar Richard mee bezig is, maar over de keuze van de loopvlakken heb ik hem verder nog niet gehoord.

Bram
teams
teams

Geplaatst op: oct 14 2006 tijd: 09:46 | IP genoteerd Quote Bram

Thijsje schreef:
Bram schreef:

Thijsje schreef:

Je leest twee dingen door elkaar, de Killer Bee/Tiger Claw combinatie zou mijn keuze zijn, ik weet wel het een en ander over waar Richard mee bezig is, maar over de keuze van de loopvlakken heb ik hem verder nog niet gehoord.

Aha, ok. Dan begrijpen we elkaar weer. Losse loopvlakken voor 26" Dugasten dat zou DE oplossing zijn.

liwald
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: apr 14 2004
Soort mountainbiker: Espoir
Reacties: 136
Geplaatst op: oct 15 2006 tijd: 06:18 | IP genoteerd Quote liwald

de momentum velgen kun je idd los krijgen weet alleen de prijs ff niet meer geloof 150 per stuk. heb al zeer goede verhalen gehoord ook vanuit het king team en iemand die met dugasten en tufo's rijd. en allemaal zijn ze er over te spreken. 
Terug naar boven Bekijk liwald's Profiel Zoek naar andere berichten van liwald

Bram
teams
teams

Geplaatst op: oct 15 2006 tijd: 09:38 | IP genoteerd Quote Bram

liwald schreef:
de momentum velgen kun je idd los krijgen weet alleen de prijs ff niet meer geloof 150 per stuk. heb al zeer goede verhalen gehoord ook vanuit het king team en iemand die met dugasten en tufo's rijd. en allemaal zijn ze er over te spreken. 

150 lijkt mij iets aan de lage kant. Dat zou betekenen dat ze extreem dure naven gebruiken in de complete wielesets bij Van Tuyl 

JoostC
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: jun 24 2003
Reacties: 1606
Geplaatst op: oct 16 2006 tijd: 13:44 | IP genoteerd Quote JoostC

Hopelijk worden die tubes voor MTB snel even duur als die voor de cyclocrosser, want daarvoor zijn wel betaalbare tubes op de markt...

woody
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: dec 23 2004
Soort mountainbiker: Master
Reacties: 163
Geplaatst op: oct 16 2006 tijd: 22:31 | IP genoteerd Quote woody

ik rij nou al een jaar met de momentum velgen,sapim spaken ,xt naven en tufo tubes  ze bevallen me prima je moet alleen niet veel met tufo op de weg trainen want op weg slijten ze hard

Bram
teams
teams

Geplaatst op: oct 17 2006 tijd: 09:25 | IP genoteerd Quote Bram

woody schreef:

ik rij nou al een jaar met de momentum velgen,sapim spaken ,xt naven en tufo tubes  ze bevallen me prima je moet alleen niet veel met tufo op de weg trainen want op weg slijten ze hard

Ik ben juist express met de tufo's op de weg gaan trainen om de noppen wat korter te krijgen, zodat de rolweerstand verminderd  HAHAHA

Thijsje
Forum Lid
Forum Lid

Geplaatst op: oct 17 2006 tijd: 17:38 | IP genoteerd Quote Thijsje

Het klinkt allemaal (zoals ik ook wel verwacht had) erg goed. Iemand enig idee waar ik losse Momentum/Reynolds velgen kan kopen en hoeveel mij zoiets kost?

woody
Forum Lid
Forum Lid

Lid geworden: dec 23 2004
Soort mountainbiker: Master
Reacties: 163
Geplaatst op: oct 17 2006 tijd: 21:36 | IP genoteerd Quote woody

bij van tuyl

Pagina van 4 Volgende >>
  PlaatsenPlaatsen
Printbare versie Printbare versie